Raiffeisen Bank a lansat recent cel de-al 14-lea Raport de Sustenabilitate, în care prezintă informații despre performanța non-financiară a companiei și impactul economic, social și de mediu din 2022. Potrivit Raportului, banca a investit 1,3 milioane de euro pentru susținerea proiectelor dedicate comunităților. Programele de educație au beneficiat de 40% din această sumă.
Pentriu a afla mai multe despre modul în care politica bancii evoluează pentru a se alinia cu direcția globală a sustenabilității, am stat de vorbă cu Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare & CX, Raiffeisen Bank România.
- De curând ați lansat al 14-lea Raport de Sustenabilitate al băncii. Cum poate fi sintetizată Strategia de Sustenabilitate a Raiffeisena?
Toate companiile vorbesc despre sustenabilitate încât am crede că a devenit o modă. Însă este mult mai profund de atât. Personal, încerc să privesc sustenabilitatea ca pe un stil de viață, iar de când devenit mamă, sunt și mai interesată de acest subiect. Îmi pasă de natură și cred că este de datoria noastră să avem grijă ce lăsăm în urma noastră. Și acest lucru se transpune și în ceea ce fac la job, iar cu fiecare raport de sustenabilitate pe care-l lansăm, cum este și cea mai recentă ediție, ne dăm seama cât de multe mai avem în continuare de făcut și ce provocări intervin pe parcurs. Este un angajament pe care l-am început cu ani în urmă și pe care ne-am asumat să-l continuăm, pas cu pas, pe termen lung.
- Care sunt principalele obiective ale băncii în ceea ce privește sustenabilitatea?
Mizăm pe susținerea proiectelor de economie sustenabilă, fie că este vorba despre segmentul corporate, fie despre finanțarea IMM-urilor, cărora le acordăm, de pildă, credite pentru achiziționarea de echipamente eficiente energetic, sau finanțarea unor business-uri aflate la început de drum, dar care și-au stabilit ca obiectiv să se dezvolte pe principii green, prin intermediul unor programe dedicate, cum sunt factory by Raiffeisen sau ClimAccelerator.
În ceea ce privește finanțările sustenabile pe segmentul corporate, vedem și aici evoluții bune, anul trecut, de pildă, a avut creștere de 40% față de anul anterior. Totodată, suntem prima bancă care a emis obligațiuni verzi și de sustenabilitate pe piața de capital din România, în 2021, respectiv 2022. În doi ani, am emis 6 obligațiuni, cu o valoare nominală cumulată de 673 milioane de euro. Iar la finalul anului trecut, valoarea totală a sumei pe care am alocat-o împrumuturilor sustenabile a depășit pragul de o jumătate de miliard de euro. Împrumuturile au mers către proiecte de mediu din domenii precum construcția de clădiri verzi, transport ecologic, energie regenerabilă, economie circulară, agricultură sustenabilă, cât și pentru proiecte ce au vizat accesul la servicii esențiale sau finanțarea întreprinderilor mici și mijlocii din regiuni sub-dezvoltate.
- Cum este încorporată sustenabilitatea în toate aspectele operaționale ale băncii?
În ultimii ani ne-am reorganizat intern astfel încât să putem integra cât mai eficient principiile ESG atât în produsele și serviciile pe care le oferim clienților, cât și în operațiunile noastre de zi cu zi.
La nivel operațional, am luat mai multe decizii ca să ne reducem impactul generat de activitatea băncii asupra mediului. Anul trecut, am terminat de înlocuit becurile fluorescente cu panouri LED în toate agențiile noastre. Pare o măsură simplă, însă impactul în consumul de energie este unul considerabil. Totodată, am continuat să înlocuim echipamentele de climatizare cu unele mai eficiente energetic și am început să modificăm contractele cu furnizorii de energie pentru a face tranziția către energie electrică 100% obținută din surse regenerabile. Nu în ultimul rând, în 2022 am reușit să obținem o reducere de 24% a consumului de hârtie rezultat din operațiunile băncii, comparativ cu anul anterior, și acest lucru a fost posibil datorită măsurilor de digitalizare din ultimii ani. Și o să dau doar câteva exemple, printre care: RaiConnect (comunicare și consiliere remote), înrolarea remote a clienților persoane fizice, extinderea semnăturilor digitale pentru segmentul IMM.
- Cum se implică Raiffeisen în comunitățile locale în ceea ce privește aspectele legate de sustenabilitate si mediu?
Investițiile noastre în susținerea proiectelor dedicate comunităților se ridică la 1,3 milioane de euro, programele de educație primind 40% din toată această sumă. Avem și clienții alături de noi în susținerea proiectelor comunitare, prin donații, iar voluntariatul rămâne o resursă importantă pe care colegii noștri o investesc în comunitățile lor.
Pe parcursul unui an, suntem implicați în susținerea mai multor proiecte, o să menționez aici doar trei dintre acestea. Susținem antreprenoarele din domeniul agroalimentar prin programul de accelerare Empowering Women in Agrifood și, pentru al treilea an consecutiv, suntem alături de Romania ClimAccelerator, cel mai complex accelerator dedicat startup-urilor greentech. Nu în ultimul rând, de 13 ani, împreună cu Junior Achievement, oferim cursuri de educație financiară pentru elevi de școală primară și liceu, cu lecții adaptate în funcție de vârsta elevilor.
- Care este viziunea pe termen lung a băncii în materie de sustenabilitate și cum se aliniază cu tendințele globale din acest domeniu?
Din 2021, Grupul RBI este semnatar al Principiilor ONU pentru Banking Responsabil, un cadru unic care militează pentru o industrie bancară sustenabilă. Ca urmare a acestui demers, anul trecut, la nivelul întregului Grup a fost inițiată o analiză de evaluare a impactului portofoliului asupra mediului și a societății. De altfel, Grupul RBI este prima bancă europeană inclusă în raportul UNEP FI 2022 cu studii de caz privind exemple de bune practici pentru analiza impactului activității bancare asupra societății și mediului și este semnatar oficial al standardelor TCFD (Task Force on Climate-Related Disclosures) începând cu anul 2022.
În ceea ce privește problemele climatice, RBI și-a stabilit obiective în linie cu Acordul de la Paris și cu reducerile pe care acesta le impune pentru a limita încălzirea globală sub 2°C.